Olcsó? Gyors? Pontos?

2015.06.04 11:32

„A mi cégünk olcsón, gyorsan és pontosan dolgozik. Ön ebből kettőt választhat” – a vicc szerint :)

Egy fordítóirodának, vagy úgy általában a fordítóknak azonban sokszor mindhárom téren helyt kell állniuk. Az ügyfelekért, megbízókért folytatott verseny erős, mivel sokan úgy gondolják, a fordításhoz nem kell különösebb képzettség, végzettség, ez a helyzet pedig lenyomja az árakat. Ha valaki versenyképes akar hosszútávon maradni, óhatatlanul fel kell vennie az árversenyt is, mert bár az egy-egy tized forint eltérés a karakterárakban nem tűnik soknak, egy hosszabb anyagnál már meglátszik a különbség.

A gyorsaság relatív tényező, az ügyfelek szerencsére betervezik általában a fordítás átfutási idejét, így ritkábban van szükség „azonnal” a fordításra, de mivel a fordító, vagy fordítóiroda jobb esetben sok megbízóval dolgozik együtt, a munkák feltorlódása, a nem megfelelő kapacitás-elosztás már itt is problémákhoz vezethet. A sok szabadúszó fordítóval dolgozó fordítóirodák könnyebb helyzetben vannak, mivel akkor mozgósítanak és annyi kapacitást, amennyire és amikor szükségük van. Erre persze fel kell tartani egy apparátust, egy irodát és szervező munkatársakat, akik garantálják, hogy a munkák a megfelelő időben és a megfelelő helyre leosztásra kerülnek, és ugyanúgy időben visszajutnak az ügyfélhez. Az egyéni vállalkozók már nehezebb helyzetben vannak, mert saját kapacitásaik végesek, így legrosszabb esetben vissza kell, hogy utasítsák a munkát, ha nem tudnák időben teljesíteni.

A pontosság vitathatatlanul a legfontosabb tényező. A minőség mindenek felett áll, egy cég sem engedheti meg magának, hogy egy hibás fordítás következtében kár érje őket. Milyen problémák fordulhatnak elő az üzleti életben? Nézzünk néhány példát:

  • Egy publikáció, kiadvány, prospektus, vagy mondjuk egy honlap fordításakor a hibát a cég ügyfelei nem a fordítónak fogják betudni, hanem a cégnek, tehát saját magáról mutat negatív képet az a cég, aki így jár. A kedvezőtlen megítélés pedig befolyásolhatja a sikereit is.
  • Egy félrefordítás akár üzleti kárt is eredményezhet, ha az például félrevezeti a cég megrendelőit, és rosszabb esetben téves vásárlások, megrendelések születnek, melyeket utána panaszkezelés és kártalanítási ügyintézés követ. A legegyszerűbb példa erre, ha egy étlapon egy étel megnevezése, leírása tévesen kerül fordításra, ez viszont már csak akkor derül ki, ha a vendég asztalára kerül az étel.
  • Jogi szöveg fordítása esetén a nem pontos fordítás szintén félreértésekhez vezethet, melyeket utólag sokkal nehezebb kijavítani.

Egy adott szakmán belül fontos az is, hogy a fordító ne csak az adott nyelvet, hanem az adott szakterületet is ismerje. Mérnöki szakismeretek nélkül például problémás lehet, ha egy komplikált gép kezelési útmutatóját kellene lefordítania egy, a témában laikus fordítónak, mondjuk angolról magyarra. Hiába a magyar az anyanyelve, ha nem érti pontosan a szakmát, és nem ismeri annak szakterminológiáját, akkor valószínűleg a fordítás is helytelen lesz. Ugyanez a helyzet mondjuk egy orvosi lelettel is. Még ha látta is a fordító például a vészhelyzet összes epizódját, akkor sem valószínű, hogy hiba nélkül le tudna fordítani egy leletet. Ha pedig ennek a fordításnak következményei lennének, például erre alapozva végeznének gyógykezelést egy másik országban, ott egy kis hiba is nagy problémákat okozhat.

A tényezők között mi az alábbi sorrendet állítjuk fel:

  1. Minőség: a végeredményen csak ez látszik, a fordítás árát és átfutási idejét a fordítás „fogyasztója” már nem érzékeli
  2. Ár: az ár még mindig rugalmasan alakítható tényező
  3. Gyorsaság: általában nem okozhat problémát, és ezt a tényezőt valamilyen szinten az ügyfél is befolyásolja. Ha nem kalkulál megfelelő átfutási idővel, eleshet attól, hogy egy pontosan és olcsón dolgozó fordítóval dolgozhasson, akinek nem kell fenntartania egy komplett irodát, emiatt viszont az ideje az, amiben nem mindig tud kellően rugalmas lenni.